یا صاحب الزمان

یا مهدی ادرکنی

یا صاحب الزمان

یا مهدی ادرکنی

معرفی کتاب-2

Image result for ‫کتاب دادگستر جهان ابراهیم امینی‬‎

معرفی کتاب دادگستر جهان


این کتاب اثر آیت ا... ابراهیم امینی است که به شیوه مناظره به نگارش درآمده است. وی در علت تألیف این کتاب می نویسد: اعتقاد به وجود مهدی موعود و امام زنده غایب یک عقیده اسلامی است... عقیده ای که به وسیله اخبار متواتر و قطعی الصدور به اثبات رسیده و قابل تشکیک نمی باشد، ولی بسیاری از مسائل مربوط به آن نیاز به تحقیق و بررسی دارد، از قبیل طول عمر، غیبت طولانی، علت غیبت و...

در این باره اشکالات زیادی از سوی مخالفان به صورت کتبی و شفاهی در بین قشر جوان و تحصیل کرده القا می شد که نیاز به پاسخ گویی داشت.

در بخش های مختلف کتاب مباحثی از جمله آغاز عقیده به مهدی، مهدی در ادیان، فلسفه غیبت، علائم ظهور، جهان در عصر مهدی و... مورد بحث و بررسی قرار می گیرد که مجموعه مطالب در سیصد و چهل صفحه تنظیم و منتشر شده است.

ارتباط انقلاب اسلامی ایران با قیام امام زمان (عج) و ظهور ایشان

Image result for ‫تبریک 22 بهمن‬‎

1. پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: «خداوند متعال در شب معراج به من فرمودند: یا محمد از جمله عطاهایی که به تو مرحمت فرموده‌ایم آن است که یازده مهدی از نسل تو می‌باشند و آخر آنها کسی است که عیسی بن مریم پشت سر او نماز می‌خواند و به وسیلة او زمین پر از عدل و داد می‌گردد. عرض کردم اینها چه وقت ظاهر می‌شود، پروردگار متعال علایمی را فرمود، از جمله: و خروج رجلٍ من ولد الحسین ابن علی مردی از اولاد حسین پیش از ظهور حضرت مهدی قیام و انقلاب خواهد نمود.[1] قابل توجه است که در این روایت خبر دهنده خالق هستی و مخاطب و شنونده پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ . معلوم است وقتی که خداوند متعال خبر از انقلاب کسی بدهد او فرد عادی نیست و انقلاب او هم باید انقلاب عظیمی بوده باشد و در تاریخ حداقل تاکنون مانند این انقلاب چنین به وقوع نپیوسته است. و از قرائن دیگری که ذیلاً اشاره می‌شود می‌توان این خبر را مصدق انقلاب اسلامی ایران دانست.

 ************************************************************************************************************************************

2. امام باقر می‌فرمایند: در یکی از روزها عمر و ابابکر و زبیر و ابن عوام و عبدالرحمن بن عوف در منزل رسول اکرم جمع شدند. رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در جمع آنان نشست، در حالی که نعلین حضرت پاره شده بود. به علی ـ علیه السّلام ـ داد تا اصلاحش نماید، در این حالت حضرت فرمود گروهی از ما در طرف راست عرش خدا بر منبرهایی از نور قرار دارند که صورتهایشان نورانی و لباسهایش نیز نورانی است و نور صورتشان چشم بینندگان را خیره می‌کند. ابوبکر و زبیر وعبدالرحمن سؤال کردند آنها چه کسانی هستند، ‌پیامبر سکوت کرد، ‌علی ـ علیه السّلام ـ پرسید پیامبر فرمودند: آنها کسانی هستند که به واسطة روح الله دوست هم می‌گردند و متحد می‌شوند بدون آن که اغراض مادی یا خویشاوندی داشته باشند و آنان شیعیان تو هستند یا علی و تو امام آنها می‌باشی».[2] پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله صدوقی در ملاقاتی خدمت امام عرض کرده بودند. آقا این روح الله که در حدیث (تحابوا بروح الله) شما هستید؟ زیرا امروز تمام اقشار مردم به واسطة رهبری دوستی شما متحد شدند،‌ امام با لبخندی گذشت.[3]

 ************************************************************************************************************************************

3. پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: مردم از مشرق قیام می‌کنند و زمینه را برای انقلاب جهانی مهدی (عج) فراهم می‌سازند.

 *************************************************************************************************************************************

4. امام صادق ـ علیه السّلام ـ: خداوند سبحان قم و اهلش را برای رساندن پیام اسلام قائم مقام حضرت ولی عصر می‌گرداند و دانش از این شهر به شرق و غرب عالم منتشر می‌گردد و آن گاه قائم ظهور می‌کند.[4]

 

5. امام باقر ـ علیه السّلام ـ: می‌بینم گروهی از مشرق زمین قیام می‌کنند و طالب حق می‌باشند امّا آنان را اجابت نمی‌کنند، مجدداً بر خواسته‌هایشان پافشاری می‌کنند امّا مخالفان نمی‌پذیرند وقتی چنین وضعی را مشاهده می‌کنند، شمشیرها را به دوش کشیده و در مقابل دشمن می‌ایستند. این جاست که پاسخ مثبت می‌گیرند امّا این بار هم نمی‌پذیرند تا این که همگی با هم قیام می‌کنند و آن چه به دست می‌آورند (انقلاب) جز به دست توانای صاحب شما (حضرت مهدی (عج)) به کس دیگری نمی‌سپرند. کشته‌های آنان شهید محسوب می‌گردد، اگر من آن زمان را درک می‌کردم خویشتن را برای صاحب این امر نگه می‌داشتم.[5] این روایت معجزه آسا فرازهای انقلاب اسلامی را بیان می‌کند. و مژده اتصال این انقلاب را به انقلاب جهانی حضرت ولی عصر (عج) می‌دهد.

جهت تطبیق مراحل این روایت با انقلاب اسلامی ایران و پیگیری بحث از این منظر که انقلاب اسلامی ایران جزء زمینه سازان ظهور حضرت است می‌توان به کتب و منابع مفصل‌تری مراجعه کرد که ذیلا معرفی می‌گردد.

*************************************************************************************************************************************

1. زمینه سازان ظهور انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج)، سید اسدالله هاشمی شهیدی، ناشر پرهیزگار قم.

2. آینده و آینده سازان، محمد دشتی، ناشر: موسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین.

3. عصر ظهور، علی کورانی، چ و نشر بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 [1] . کمال الدین و اتمام النعمه، شیخ صدوق، با تحقیق علی اکبر غفاری، چ اسلامی، ج 1، ص 283.

[2] . بحار الانوار، محمد باقر مجلسی، ج 68، ص 139، چاپ اسلامی.

[3] . آینده سازان، محمد دشتی، ص 70.

[4] . سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، حدیث 4088؛ و عقد الدرر، ص 125، به نقل از زمینه سازان ظهور، اسدالله شهیدی، ص 196، چ پرهیزگار قم.

[5] . بحار الانوار، محمد باقر مجلسی، ج 52، ص 243، چ اسلامیه.

 

پاسخ به یک پرسش-1

Image result for ‫عکس امام زمان‬‎

با توجه به اینکه آمدن امام زمان (عج) حتمی است فلسفه دعا کردن برای سلامتی آن حضرت چیست؟

پاسخ: دعا برای سلامتی امام زمان(عج) چندین اثر دارد:

الف) نشانگر علاقه و محبت مسلمانان به ایشان است و ازدیاد محبت امام در دل موجب تقویت ایمان می گردد.

ب) اظهار تجدید عهد و پیمان با حضرت است.

ج) سبب زنده شدن یاد امام غایب در دل منتظران می شود.

د) کسی که سلامتی امام زمان(عج) برایش مهم است، مسلما آزردن آن حضرت برایش سخت است. در نتیجه دعا کردن برای سلامتی آن حضرت انسان را بر انجام کارهایی وا می دارد که کوجب خشنودی آن حضرت می گردد.

ه) دعا بسیار موثر است و موجب فرج آن حضرت و نیز فرج و گشایش در زندگی مومن می شود. همانگونه که در روایت داریم:

« و اکثروا و الدعا بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم* برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که همان گشایش و فرج شماست.

*کمال الدین2:486

منبع: کتاب چرا اسلام را برگزیدم؟

داستان ملاقات با امام زمان(عج)

Image result for ‫عکس امام زمان‬‎

در کربلای معلّی یکی از علما که به علوم غریبه آگاهی داشته است، تصمیم می‌گیرد که به وسیله علم جفر خود را به امام عصر ساند، در نتیجه در داخل یکی ازغرفه های صحن امام حسین (سلام‌الله‌علیه) به محاسبات این علم می‌پردازد. پاسخی که دریافت می‌دارد  این بوده  است که امام داخل صحن با پیرمردی قفل‌ساز در حال صحبت هستند و گل می‌گویند و گل می‌شنوند.

تردید می‌‌کند مبادا  فلان قسمت از برنامه را اشتباه کرده باشم. بار دوم و سوم نیز حساب می‌کند و نتیجه همان می‌شود. در این هنگام عزم خود  را بر دیدار جزم می‌کند که هر چه بادا باد. می‌بیند آری امام زمان(عج) در همان زاویة صحن که به وسیله آن علم درک کرده است، با آن مرد قفل‌ساز مشغول گفتگو هستند. چون می‌بیند که آقا در حال خداحافظی هستند، رو به امام به سرعت حرکت می‌کند. امام زمان(عج) از آن پیر‌مرد خداحافظی کرده و رو به سوی ایشان می‌آیند. و وقتی با او رودررو قرار می گیرند، می‌فرمایند: فلانی تو هم مثل این پیر مرد قفل ساز شو تا من به سراغ تو بیایم و از کنارش می‌گذرند.

این عالم می‌گوید: همان وقت به سراغ این پیرمرد قفل‌ساز رفتم تا او و رفتار و روحیاتش را شناسایی کنم. از او پرسیدم: این آقایی که با ایشان صحبت داشتی، که بود؟ در پاسخ گفت: تا آن جا که می دانم آقا سیدمهدی، فرزند مرحوم آقا سیدحسن، هستند که پدرشان هم به رحمت خداوند رفته است. از نوع جواب او به زودی متوجه شدم که آقا خود را به او معرفی کرده‌اند، ولی این بنده خدا متوجه نشده است که ایشان امام‌عصر (عج) هستند. نزدیک بود او را از حقیقت امر آگاه سازم، ولی به خود آمدم که اگر این کار صلاح این بندة خدا بود، خود آقا به او توجه می‌دادند. ازحالات آقا و زمان آشنایی او با آقا و غیره پرسیدم... دقت کردم ببینم که این پیرمرد چه ویژگی خاصی دارد که امام مرا به آن دعوت فرموده‌اند: عاقبت دریافتم که در کنار تقید ایشان به مسائل شرعی و کسب حلال؛ بارزترین ویژگی اخلاقی او این است که سخت به قول و قرارش با مردم پایبند است و اگر می‌گوید قفل شما فلان موقع آماده است، آن را حتماً سر وقت و شاید زودتر آماده کرده است.

مراعات ظرافت‌های اخلاقی بی‌تردید در تکامل انسان سالک، نقشی جدی و اساسی دارد. چنانچه سهل‌انگاری در امور اخلاقی نیز تنزل‌آور و دورکننده از مقام قرب الهی است.


منبع:باشگاه خبرنگاران